munkenskompis

Alla inlägg under oktober 2013

Ni kanske kan läsa, på rubriken. Att fyllan idag var något bättre än tidiigare fyllor. Ävne om den förra, var rätt bra den med. Fast den hade sina dåliga sidor. Mina trogna föjare vet vilka. Så kan det gå.

I alla fall så tänke jag hålla följande blogginlägg åt något djupt. Något djupare än djupet i Hans Arås. Något så djupt att Richards smeknamn Björn klingar tomt. Något djupt. Väldigt djupt.

Jag tänkte på det på hemvägen Hur djup kan en tanke bli. För om man tänker djupt, då är man ju inte djup, då är ju tanken djup. Men om den där djupa tanken inte grundar sig i en djup tes. Då är ju bara tanken djup. Inte själva tesen. Och om inte tesen är djup. Då kan ju inte heller tanken nå det där särskilda djupet. 

På den nivån täkner jag idag. På djupet av en djup tes.

På det djupaste av de djupa testerna.

På botten, av niagra-fallet. Där nere. Bland fiskarna, algerna, kräftorna och hajarna. Djupt där nere. Där är jag och tänker.

På vår allas grundfråga. Vad driver oss?

Vad driver oss?

Vad driver oss? 

Det tål att skrivas tre gånger, bara för att få inte djupet i frågan.

Vad driver oss?

Fyra.

Det som driver oss borde vara det som tar oss framåt. Energi. Men energi kan komma i många olika former. Energi är ett tråkigt svar. Jag tänker mig mer på ett svar som når djupare.

Vad driver oss?

Fem.

Jag tänker mig att dety som driver oss är en djup inneboende kraft som säger åt oss vad vi ska göra. Men om den kraften inte säger rätt. Vad ska vi då göra. Vad ska v igöra om kraften inom oss inte längre gör rätt för vårt eget bästa. Utan bara det bästa för kraftens bästa.

Vad driver oss?

Sex.

Där har ni svaret. Efter att ha ställt frågan ett antal gånger kom svaret. 

Vad driver oss? 

Sex.

Powerplay.

Knull.


/Prästen af Kronoparken

Tjäna allahopa. Jag sitter här, och klämmer en gorbys med lite mjölk. Samtidgt som Jakob borstar tänder och jag käkar. Så kan det gå. Ikväll var en bra kväll, fast det so mhände ikväll stannar ikväll. Så är det. Joel kanske få veta, men inga andra. What happens på krogen stays på krogen så att säga. Så kan det gå. Men inga sjuka händelser. Jag är på foto med devetdu. Jag hörde Hunk snacka. Och lite annat. Sjukt. Så kan det gå. Men jag tänkte på en sak, om jag äter gorbys och samtidigt dricker mjölk. Om då ett enzym intar min kropp, samtidigt som en kolhydrat. Vem vinner kampen? Det är en djup frågaf som kräver lite tänk. Ett enzym är ju ett enzym, medan en kolhydrat är mer än bara en kolhydrat. Det är ju energi. Men enzym och energi börjar ju båda på "e". Så då kan man tänka sig en exponential-funktion.

Alltså kan man säga att enzym och kolhydrater rör sig mot varandra i en exponential-funktion. Men vilken är konstanten och vilken är exponenten. Jo, enzymet som bygger oss, bygger musklerna, bygger världen, bygger universum. Det är ju exponenten. Varför? Jo, därför att enzym har "z" i ordet, och "z" och "x" är båda udda bokstäver. Därför är enzymet exponenten. Medan energin (kolhydraterna) bara är en konstant (k i kolhydrater kommer från k i konstant). 

Där fick ni en förklaring på det. Sov gott, må gott, och glöm inte att livet, det är en djupare fråga.

/Prästen

Hej mina ärade anteckningar. Jag ville bara titta förbi såhär på kvällskvisten och berätta en historia som kommer från en människa född i de djupa skogarna från Dalarna. 


Det jag vill säga är att, alkohol i en lagom mängd, det är en dygd. En dygd som få människor lär sig använda på rätt sätt. Med andra ord, de får inte ligga. 


Uppenbarligen har jag använt denna dygd på fel sätt idag, eftersom att jag sitter här med dig istället för en tjej. Det där rimmar ju nästan, bara det är fantastiskt. 


I alla fall, jag sitter här på min nya, svarta och underbart välgjorda datorstol som jag köpte på den fantastiska affären IKEA idag. Och när jag sitter här, på denna utomordentliga stol. Det är då funderingen slår mig. 


Vad innebär det att vara full.


För att svara på den frågan behöver man ju faktiskt vara, just det, full.


Därför kvalificerar jag mig för det kriteriet direkt. Jag är faktiskt, full. 


Så vad innebär det att vara full? Innebär det att vara alkoholpåverkad? Ja det kan man säga.


Men det innebär även något djupare. Det innebär att komma i underfund med sitt sanna jag, med sitt undermedvetna, med sin själ. Det är som att fråga, vad händer när jag dör. Det vet man egentligen inte. 


Men man vet när man är full.


Så jag vill bara påpeka att när du är full, är du längre bort från döden, än när du är nykter. Om vi räknar lite på det, så kommer vi fram till det här.


A = döden

B = FYLLA

C = Ligga

D = Brudar

E = Sova

F = FYLLA

G = A

H = B och F

I = Pizza

J = Ligga eller brudar eller pizza)

Då kan man ställa upp det så här:


B = (I + D + C) - J


A = G


Med andra ord, döden innebär döden.


Medan fylla innebär antingen pizza eller ligga med en brud.


Så ligger det till.


Nu tackar jag för mig mina kära anteckningar. Håkan Hellström på det.

Ack ja. Än en gång gick han ensam. Nattens mörker ömslöt honom, precis som han önskade att en avagina skulle omsluta hans penis.


Ensamhet, varför var just han av alla så hårt drabbad av denna farsot?


Denna fråga hade gäckat honom länge. Trots att inget svar verkade närma sig så kände han ändå att svar fanns inom honom. "Kom igen nu Jocke, du måste vara lite mer utåt!". Som en cancersvulst på ollonet var detta et återkommande råd, givetvis i all välmening.


Vid närmare eftertanke är kanske ensamheten något som man borde omfamna. Att inte ha någon att behöva bry sig om är egentligen en dygd, trots att många lyckliga(eller olyckliga?) vill få det att framstå som att motsatsen är den enda sanningen.


Nej, jag säger då det.


//Broder Tuck

Ovido - Quiz & Flashcards